LITERATURĂ PENTRU
COPII
- OPTIONAL
·
Propunator: Todirita Laura
·
Tip de opţional: la nivelul
ariei curriculare „Limbă si comunicare”
·
Nr. ore alocate: 1h / săptămână
·
Durata: 1 an ( 2010-2011 )
·
Modul de desfăşurare: pe clase
(a III-a )
CUPRINS
1. Argument
2. Obiective cadru
3. Obiective de referinţa şi exemple de activităţi de învăţare
4. Conţinuturile învăţării
5. Standarde curriculare de
performanţă
6. Modalităţi de evaluare
7. Bibliografie
ARGUMENT
Literatura
pentru copii investighează
universul propriu de cunoaştere a copilului, năzuinţele, aspiratiile lui cele mai înalte, relevă eroismul oamenilor din totdeauna, printr-o ingenioasă
transfigurare artistică.
“Copilul , scria George Călinescu , se naşte curios de lume şi nerăbdător
de a se orienta în ea. Literatura care îi satisface această pornire îl încântă.
“
Componenta importanta a literaturii nationale , literatura
pentru copii include totalitatea creatiilor care , prin profunzimea mesajului ,
gradul de accesibilitate si nivelul realizării artistice , se dovedesc capabile să intre intr-o relatie afectivă cu cititorii lor.
“Literatura
pentru copii “ poate fi punctul de plecare spre înţelegerea şi pătrunderea
universului mirific al cuvantului. Literatura , ca artă a cuvantului , ii poate oferi copilului un intreg univers de gandire si
sentimente , de aspiratii si indrazneli . Vor invata ca binele invinge raul ,
ca adevarul distruge minciuna.
Creatiile pentru copii faciliteaza insusirea
structurii gramaticale corecte a limbii.
Lectura perfectionează deprinderea cititului-acest prim instrument de munca
intelectuala.
Copilul trebuie permanent
indrumat , orientat spre un evantai diversificat de carti instructive , de la
basm la povestire , schita sau nuvela , de la legenda la poezie , de la fabula
la calatoriile extraordinare , de la romanele stiintifico-fantastice sau la
literatura de informare.
Formarea si modelarea
caracterelor , deprinderilor copiilor cu normele de comportare civilizata a
sentimentelor morale, curajul, perseverenta, respectul pentru munca, sunt
cerinte cărora opera literara
, prin specificul ei aduce o contributie majora. De aceea, nu intamplator ,
literatura pentru copii , ca disciplina optionala , vine in intampinarea
cerintelor a mai multor directii: interesul elevilor, asigurarea viitorului
societăţii cu o generaţie avansată din punct de vedere intelectual si moral .
Prin orele de literatură pentru
copii se realizează mai multe obiective, concretizate în:
*stimularea curiozităţii,
imaginaţiei, perseverenţei, încrederii în forţele proprii;
*formarea unei gândiri creative,,
flexibile;
*încurajarea unei atitudini
favorabile faţă de lectură;
*stimularea interesului pentru
carte şi dezvoltarea gustului pentru citit;
*formarea treptată a unui vocabular
adecvat, a unei vorbiri fluente şi logice;
*formarea capacităţii de a
surprinde, de a descoperi conţinuturi şi forme ale realităţii exprimate într-o
multitudine de modalităţi.
OBIECTIVE CADRU
I.
Dezvoltarea
capacităţii de receptare a mesejului oral
II.
Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală
III.
Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris
IV.
Dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă
OBIECTIVE DE
REFERINTA SI EXEMPLE DE ACTIVITATI
DE INVATARE
I.
Dezvoltarea capacitatii
de receptare a mesajului oral
Obiective de
referinta
|
Activitati de invatare
|
1.1.–sa
sesizeze succesiunea logică a
secvenţelor dintr-un mesaj;
1.2.-sa
sesizeze corectitudinea gramaticala
a unui enunt oral;
1.3.-sa
sesizeze sensul cuvintelor intr-un
mesaj audiat;
1.4.-sa manifeste constant interes fata de interlocutor in
diferite situatii de comunicare
|
-exercitii
de ordonare logică a momentelor
principale
ale lecturii , cu utilizarea mijloacelor didactice auxiliare;
-exercitii
de sesizare intuitiva a structurilor gramaticale corecte in fluxul enuntului;
-exercitii
de acord a predicatului cu subiectul;
-exercitii
de formulare de intrebari pentru stabilirea sensului global al mesajului;
-exercitii
de inlocuire a cuvantului nou prin sinonime;
-exercitii
de dialog: elevi-elevi, elev-invatator, jocuri de rol tipul
vorbitor-ascultator;
-exercitii de sesizare a corespondentei elementelor
verbale cu cele nonverbale(gesturi , mimica ).
|
II.
Dezvoltarea capacitatii de exprimare orala
Obiective de
referinta
|
Activitati de invatare
|
2.1.- să construiască texte orale scurte pe
baza unui
suport vizual si a unui plan
simplu de
idei;
2.2.-sa
integreze cuvintele noi intr- o serie
de enunturi /texte proprii;
2.3.-sa
pronunte clar si corect un mesaj;
2.4.-sa
manifeste independenta in comunicarea orala;
2.5.-sa
dovedeasca imaginatie in
comunicarea orala;
|
-exerciţii de
povestire a unor fapte , întâmplări fictive sau reale;
-exerciţii de construire a unor texte reale
pe bază unui plan de idei;
-exercitii
de construire a propozitiilor;
-exercitii
de completare a enunturilor;
-exercitii
de rostire fluenta si corecta a unor mesaje;
-exercitii
de dicţie;
-exerciţii
de exprimare a propriilor opinii si
ganduri
in legatura cu fapte si intamplari
cunoscute;
-jocuri de rol;
|
III.
Dezvoltarea capacitatii de receptare a mesajului scris
Obiective de
referinta
|
Activitati de
invatare
|
3.1.-sa desprinda informatii de detaliu
dintr-un text
citit(literar/nonliterar);
3.2.-sa recunoasca secventele dialogate
dintr-un text
narativ;
3.3.-sa
citeasca fluent si expresiv texte
cunoscute;
3.4.-sa citeasca corect , constient si
expresiv un text
de mica intindere
|
-exercitii de citire selectiva si de formulare
a ideilor principale ale unui text citit;
-exercitii de identificare a intamplarilor
petrecute intr-o succesiune logica;
-exercitii
de identificare a secventelor de
dialog;
-exercitii
de memorare si recitare expresiva
a unor poezii;
-exercitii
de citire a textelor , respectand
intonatia
impusa de semnele de punctuatie;
-exercitii
de citire a unor texte la prima vedere;
-exercitii
de citire , respectand intonatia si
semnele de punctuatie;
|
IV.
Dezvoltarea capacitatii de exprimare scrisa
Obiective de
referinta
|
Activitati de invatare
|
4.1.-sa redacteze texte de mica intindere pe
baza unui plan de idei, tinand seama de
partile unei compuneri;
4.2.-sa povesteasca
fragmente din textul
citit;
4.3.-sa
respecte ortografia si punctuatia
intr-un text propriu;
4.4.-sa aseze corect in pagina texte scrise
respectand
scrierea cu alineate.
|
-exercitii
de redactare a unor texte narative
pe baza unui suport vizual sau a unui plan
de idei;
-exercitii
de trecere de la vorbirea directa
la
vorbirea indirecta;
-exercitii
de utilizare corecta a semnelor
de punctuatie;
-exercitii de corectare a greselilor de
ortografie si
punctuatie;
-exercitii de asezare corecta a textului in
pagina.
|
CONTINUTURILE
INVATARII
1. Literatura pentru copii – univers fantastic al copilariei
-
povesti
si povestiri din literatura romana;
-
povesti
si povestiri din literatura universala;
-
actiuni
specifice povestii :real si imaginar, supranatural, neobisnuit, morala
desprinsa, bine si rau, adevar si minciuna;
-
timpul
si spatiul in lumea povestilor;
-
tehnici
de interpretare (gestica, mimica, intonatia);
-
formule
de inceput si sfarsit specifice povestilor;
-
mesajul
povestilor;
-
personajele
din poveste: trasaturi fizice, morale, stari sufletesti, relatia cu celelalte
personaje existente;
-
povestirea orala a textelor cu exprimarea
propriilor pareri despre actiune, personaje existente;
-
construirea
de dialoguri intre personaje din povesti diferite , evidentiind actiunile sau
trasaturile specifice.
2.
Vocabularul
–mijloc de comunicare cu lumea inconjuratoare
o
exercitii
de exprimare corecta , expresiva, nuantata
3.
Biblioteca
scolara-sursa de cunoastere
o popas
la biblioteca –“Lumea fascinanta a cartilor”
Metode
-conversatia, explicatia,
problematizarea, testul, studiul de caz .
Resurse materiale
*Culegerile/ Antologiile de texte pentru ciclul primar;
*Planse didactice;
*Albume , reviste, atlase scolare;
*”Literatura pentru copii”-
disciplină opţională clasa a III-a, autor Olga Pîrîială
*Reproduceri de arta cu anotimpuri
ale diferitilor pictori.
STANDARDE CURRICULARE
DE PERFORMANTA
Obiective
cadru
|
Standarde
curriculare
|
2.Dezvoltarea
capacitatii de exprimare
orala
3.Dezvoltarea
capacitatii de receptare a
unui text
4. Dezvoltarea capacitatii de a citi texte
literare sau nonliterare
|
S1-receptarea unui mesaj din textul literar
audiat pe baza
unor materiale didactice;
S2-sesizarea momentelor principale ale
lecturii , a
personajelor si a unor
elemente ale mediului in care se desfa-
soara actiunea;
S3-reproducerea
continutului unui text li-
terar cu ajutorul intrebarilor sau
independent;
S4-reproducerea
din memorie a unor scurte
fragmente in versuri, proverbe;
S5-
reluarea continutului unui text sub
forma unor desene , schite , gesturi;
S6-construirea
unor enunturi cu ajutorul
cuvintelor si expresiilor din textele
audiate;
S7-alcatuirea
unor povestiri pe baza unor
fragmente , imagini;
S8-schimbarea
finalului unor povestiri , pe
baza imaginatiei si a gandirii creative;
S9-citirea in
ritm propriu a unor texte
recomandate;
S10-consultarea
in biblioteca scolii a listei
de lecturi recomandate si efectuarea
imprumutului de carte.
|
MODALITATI DE
EVALUARE
- Teste
- Dezbateri privind povestile /povestirile audiate
- Alcatuirea portofoliului (colectii de imagini cu aspecte din natura ce pot sugera texte literare recomandate)
- Evaluarea orala –reproducerea din memorie a unor scurte fragmente
- Recitarea unor poezii
- Dezbaterile unor proverbe
- Compuneri libere sau compuneri cu
anumite cerinte.
BIBLIOGRAFIE
1.Literatura pentru copii , clasa aIII-a , Ed. Aramis;
2.Lecturi literare pentru ciclul primar , Gh. Alexandru
, Eugenia Sincan, vol.III,
Ed. Gheorghe Alexandru , Craiova;
3.Antologie de texte literare pentru ciclul
primar, Ed. Aramis, 2004;
4.Literatura pentru copii , indrumator metodic;
5. Indrumator metodic pentru predarea limbii
romane , Ed. Petrion;
6. Metodica limbii romane , Ed. Aramis;
7. Comunicare .
Culegere de exercitii pentru clasele I-IV , Ed. Aramis;
8. Pedagogia
comunicarii , Ed. Didactica si Pedagogica R.A.Bucuresti, 1997;
9. Exercitii si jocuri didactice pentru limba
romana, autori :Maria Rotaru si
Carmen
Munteanu , Invatamantul primar;
10. ”Literatura pentru copii”- disciplină
opţională clasa a III-a, autor Olga Pîrîială
11. Literatura dezvaluita copiilor, Ed. Aramis,
fise de vocabular .
12. “Literatura pentru copii”- manual
pentru clasa a XII-a – scoli normale, autori Cornelia Stoica, Eugenia Vasilescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu