vineri, 17 ianuarie 2014

LITERATURĂ  PENTRU  COPII
- OPTIONAL 


·       Propunator: Todirita Laura

·       Tip de opţional: la nivelul ariei  curriculare „Limbă si comunicare”

·       Nr. ore alocate: 1h / săptămână

·       Durata: 1 an ( 2010-2011 )

·       Modul de desfăşurare: pe clase (a III-a )
  

CUPRINS

1. Argument

2. Obiective cadru

3. Obiective de referinţa şi exemple de activităţi de  învăţare

4. Conţinuturile învăţării

5. Standarde curriculare de performanţă

6. Modalităţi de evaluare

7. Bibliografie
  
ARGUMENT

Literatura pentru copii investighează universul propriu de cunoaştere a copilului, năzuinţele, aspiratiile lui cele mai înalte, relevă eroismul oamenilor  din totdeauna, printr-o ingenioasă  transfigurare artistică.
 “Copilul , scria George Călinescu , se naşte curios de lume şi nerăbdător de a se orienta în ea. Literatura care îi satisface această pornire îl încântă. “
Componenta importanta a literaturii nationale , literatura pentru copii include totalitatea creatiilor care , prin profunzimea mesajului , gradul de accesibilitate si nivelul realizării artistice , se dovedesc capabile să intre intr-o relatie afectivă cu cititorii lor.
 “Literatura pentru copii “ poate fi punctul de plecare spre înţelegerea şi pătrunderea universului mirific al cuvantului. Literatura , ca artă a cuvantului , ii poate oferi copilului un intreg univers de gandire si sentimente , de aspiratii si indrazneli . Vor invata ca binele invinge raul , ca adevarul distruge minciuna.
Creatiile pentru copii faciliteaza insusirea structurii gramaticale corecte a limbii.
Lectura perfectionează deprinderea cititului-acest prim instrument de munca intelectuala.
            Copilul trebuie permanent indrumat , orientat spre un evantai diversificat de carti instructive , de la basm la povestire , schita sau nuvela , de la legenda la poezie , de la fabula la calatoriile extraordinare , de la romanele stiintifico-fantastice sau la literatura de informare.
            Formarea si modelarea caracterelor , deprinderilor copiilor cu normele de comportare civilizata a sentimentelor morale, curajul, perseverenta, respectul pentru munca, sunt cerinte cărora opera literara , prin specificul ei aduce o contributie majora. De aceea, nu intamplator , literatura pentru copii , ca disciplina optionala , vine in intampinarea cerintelor a mai multor directii: interesul elevilor, asigurarea viitorului societăţii cu o generaţie avansată din punct de vedere intelectual si moral .
Prin orele de literatură pentru copii se realizează mai multe obiective, concretizate în:
*stimularea curiozităţii, imaginaţiei, perseverenţei, încrederii în forţele proprii;
*formarea unei gândiri creative,, flexibile;
*încurajarea unei atitudini favorabile faţă de lectură;
*stimularea interesului pentru carte şi dezvoltarea gustului pentru citit;
*formarea treptată a unui vocabular adecvat, a unei vorbiri fluente şi logice;
*formarea capacităţii de a surprinde, de a descoperi conţinuturi şi forme ale realităţii exprimate într-o multitudine de modalităţi.

OBIECTIVE  CADRU

I.                   Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesejului oral
II.                Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală
III.             Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris
IV.             Dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă

OBIECTIVE DE  REFERINTA SI EXEMPLE  DE  ACTIVITATI
                                  DE  INVATARE

I.                  Dezvoltarea capacitatii de receptare a mesajului oral

        Obiective  de  referinta
           Activitati  de  invatare
1.1.–sa sesizeze succesiunea logică a
secvenţelor dintr-un mesaj;


1.2.-sa sesizeze corectitudinea gramaticala
       a unui enunt oral;



1.3.-sa sesizeze sensul cuvintelor intr-un
        mesaj audiat;



1.4.-sa manifeste constant interes fata de interlocutor in diferite situatii de comunicare
-exercitii de ordonare logică a momentelor
principale ale lecturii , cu utilizarea mijloacelor didactice auxiliare;

-exercitii de sesizare intuitiva a structurilor gramaticale corecte in fluxul enuntului;
-exercitii de acord a predicatului cu subiectul;

-exercitii de formulare de intrebari pentru stabilirea sensului global al mesajului;
-exercitii de inlocuire a cuvantului nou prin sinonime;

-exercitii de dialog: elevi-elevi, elev-invatator, jocuri de rol tipul vorbitor-ascultator;
-exercitii de sesizare a corespondentei elementelor verbale cu cele nonverbale(gesturi , mimica ).

II.               Dezvoltarea capacitatii de exprimare orala

      Obiective  de  referinta
       Activitati  de  invatare
2.1.- să construiască texte orale scurte pe
       baza unui suport vizual si a unui plan
       simplu de idei;


2.2.-sa integreze cuvintele noi intr- o serie
       de enunturi /texte proprii;

2.3.-sa pronunte clar si corect un mesaj;


2.4.-sa manifeste independenta in comunicarea orala;



2.5.-sa dovedeasca imaginatie in
       comunicarea orala;
-exerciţii de povestire a unor fapte , întâmplări fictive sau reale;
 -exerciţii de construire a unor texte reale pe bază unui plan de idei;
-exercitii de construire a propozitiilor;
-exercitii de completare a enunturilor;

-exercitii de rostire fluenta si corecta a unor mesaje;

-exercitii de dicţie;
-exerciţii de exprimare a propriilor opinii si
ganduri in legatura cu fapte si intamplari
cunoscute;

-jocuri de rol;

III.           Dezvoltarea capacitatii de receptare a mesajului scris

    Obiective  de  referinta
       Activitati de invatare
3.1.-sa desprinda informatii de detaliu
      dintr-un text citit(literar/nonliterar);



3.2.-sa recunoasca secventele dialogate
       dintr-un text narativ;

3.3.-sa citeasca fluent si expresiv texte
       cunoscute;





3.4.-sa citeasca corect , constient si
       expresiv un text de mica intindere
-exercitii de citire selectiva si de formulare
a ideilor principale ale unui text citit;
-exercitii de identificare a intamplarilor
petrecute intr-o succesiune logica;

-exercitii de identificare a secventelor de
 dialog;

-exercitii de memorare si recitare expresiva
 a unor poezii;
-exercitii de citire a textelor , respectand
intonatia impusa de semnele de punctuatie;
-exercitii de citire a unor texte la prima vedere;

-exercitii de citire , respectand intonatia si
  semnele de punctuatie;

IV.           Dezvoltarea capacitatii de exprimare scrisa

       Obiective de referinta
      Activitati  de  invatare
4.1.-sa redacteze texte de mica intindere pe
     baza unui plan de idei, tinand seama de
    partile unei compuneri;

4.2.-sa povesteasca fragmente din textul
       citit;

4.3.-sa respecte ortografia si punctuatia
     intr-un text propriu;


4.4.-sa aseze corect in pagina texte scrise
       respectand scrierea cu alineate.

-exercitii de redactare a unor texte narative
 pe baza unui suport vizual sau a unui plan
 de idei;

-exercitii de trecere de la vorbirea directa
la vorbirea indirecta;

-exercitii de utilizare corecta a semnelor
de punctuatie;
-exercitii de corectare a greselilor de
 ortografie si punctuatie;
-exercitii de asezare corecta a textului in
pagina.



CONTINUTURILE  INVATARII

1.      Literatura pentru copii – univers fantastic al copilariei

-          povesti si povestiri din literatura romana;
-          povesti si povestiri din literatura universala;
-          actiuni specifice povestii :real si imaginar, supranatural, neobisnuit, morala desprinsa, bine si rau, adevar si minciuna;
-          timpul si spatiul in lumea povestilor;
-          tehnici de interpretare (gestica, mimica, intonatia);
-          formule de inceput si sfarsit specifice povestilor;
-          mesajul povestilor;
-          personajele din poveste: trasaturi fizice, morale, stari sufletesti, relatia cu celelalte personaje existente;
-          povestirea orala a textelor cu exprimarea propriilor pareri despre actiune, personaje existente;
-          construirea de dialoguri intre personaje din povesti diferite , evidentiind actiunile sau trasaturile specifice.

2.      Vocabularul –mijloc de comunicare cu lumea inconjuratoare
o                              exercitii de exprimare corecta , expresiva, nuantata

3.      Biblioteca scolara-sursa de cunoastere
o   popas la biblioteca –“Lumea fascinanta a cartilor”


Metode

-conversatia, explicatia, problematizarea, testul, studiul de caz .

Resurse materiale

*Culegerile/ Antologiile de texte pentru ciclul primar;
*Planse didactice;
*Albume , reviste, atlase scolare;
*”Literatura pentru copii”- disciplină opţională clasa a III-a, autor Olga Pîrîială
*Reproduceri de arta cu anotimpuri ale diferitilor pictori.


STANDARDE  CURRICULARE  DE  PERFORMANTA



       Obiective cadru
    Standarde curriculare

  1. Dezvoltarea capacitatii de receptare a unui text




      2.Dezvoltarea capacitatii de exprimare
       orala




    3.Dezvoltarea capacitatii de receptare a
      unui text





4.      Dezvoltarea capacitatii de a citi texte
literare sau nonliterare

S1-receptarea unui mesaj din textul literar
     audiat pe baza unor materiale didactice;
S2-sesizarea momentelor principale ale
    lecturii , a personajelor si a unor   
    elemente ale mediului in care se desfa-
    soara actiunea;
S3-reproducerea continutului unui text li-
     terar cu ajutorul intrebarilor sau
     independent;
S4-reproducerea din memorie a unor scurte
      fragmente in versuri, proverbe;
S5- reluarea continutului unui text sub
       forma unor desene , schite , gesturi;
S6-construirea unor enunturi cu ajutorul
      cuvintelor si expresiilor din textele
       audiate;
S7-alcatuirea unor povestiri pe baza unor
     fragmente , imagini;
S8-schimbarea finalului unor povestiri , pe
    baza imaginatiei si a gandirii creative;
S9-citirea in ritm propriu a unor texte
     recomandate;
S10-consultarea in biblioteca scolii a listei
      de lecturi recomandate si efectuarea
      imprumutului de carte.

                                                                          
                                                          
MODALITATI  DE  EVALUARE

  1. Teste
  2. Dezbateri privind povestile /povestirile audiate
  3. Alcatuirea portofoliului (colectii de imagini cu aspecte din natura ce pot sugera texte literare recomandate)
  4. Evaluarea orala –reproducerea din memorie a unor scurte fragmente
  5. Recitarea unor poezii
  6. Dezbaterile unor proverbe
  7. Compuneri libere sau compuneri cu anumite cerinte.


 BIBLIOGRAFIE

1.Literatura pentru copii , clasa aIII-a , Ed. Aramis;
2.Lecturi literare pentru ciclul primar , Gh. Alexandru , Eugenia Sincan, vol.III,  
    Ed. Gheorghe Alexandru , Craiova;
3.Antologie de texte literare pentru ciclul primar, Ed. Aramis, 2004;
4.Literatura pentru copii , indrumator metodic;
5. Indrumator metodic pentru predarea limbii romane , Ed. Petrion;
6. Metodica limbii romane , Ed. Aramis;
7. Comunicare . Culegere de exercitii pentru clasele I-IV , Ed. Aramis;
8. Pedagogia comunicarii , Ed. Didactica si Pedagogica R.A.Bucuresti, 1997;
9. Exercitii si jocuri didactice pentru limba romana, autori :Maria Rotaru si
    Carmen Munteanu , Invatamantul primar;
10. ”Literatura pentru copii”- disciplină opţională clasa a III-a, autor Olga Pîrîială
11. Literatura dezvaluita copiilor, Ed. Aramis, fise de vocabular .
12. “Literatura pentru copii”- manual pentru clasa a XII-a – scoli normale, autori Cornelia Stoica, Eugenia Vasilescu


















                                            







































Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu