PROIECT
DIDACTIC
Data: 9.01.2014
Propunător: Filip Laura (cas. Todiriţă)
Clasa: a IV-a
Aria curriculară: Limbă şi
comunicare
Disciplina: Limba și literatura română
Unitatea de învățare: Textul nonliterar
Subiectul lecție: Articolul
Unitatea de învățare: Textul nonliterar
Subiectul lecție: Articolul
Tipul de lecție: Consolidare
Scopul lecției: consolidarea cunoștințelor privind textul noliterar, articolulObiective operaționale:
O1: să răspundă corect la întrebările adresate pe baza revistei;
O2: să definească textul
nonliterar;
O3: să definească articolul;
O4: să raspundă corect la
întrebările adresate be baza articolului din manual;
O5: să completeze Diagrama Venn
de pe fişa de lucru;
O6:.să
realizeze un articol în concordanţă cu tema data.
Strategia didactică:
Metode și procedee: conversația, explicația, exercițiul;Mijloace de învățământ: manualul, Revista Draga mea pentru copii, fişe de lucru;
Forme de organizare a lecției: frontală, pe echipe.
Resurse:
· Temporale: 50 minute
· Umane: 30 elevi
Bibliografie:
1.
Marcela,
Peneş (2006). Limba şi literatura
română – manual pentru clasa a IV-a. Bucureşti, Editura Ana;
2.
Curriculum
Naţional, Programe Şcolare pentru Învăţământul Primar;
3.
Hobjilă Angelica, Elemente de didactică a limbii şi literaturii române pentru ciclul primar, Iaşi, Junimea, 2006;
4.
Hobjilă Angelica. Suport de curs Didactica
limbii și
literaturii române pentru învățământul primar, ID.
Etapele lecţiei
|
Ob. Op.
|
Conţinutul
instructiv-educativ
|
Strategii didactice
|
Evaluare
|
||||
Metode şi procedee
|
Mijloace de învăţământ
|
Forme de
organizare
|
||||||
1. Moment organizatoric
|
Asigurarea condițiilor necesare pentru o bună desfățurare a lecției. Pregătirea elevilor pentru desfășurarea lecției. |
|||||||
2. Verificarea
temei
|
Rog elevii să așeze caietele la marginea băncii pentru a putea verifica tema pentru acasă |
|||||||
3. Captarea
atenţiei
|
O1
|
Le prezint
copiilor o revistă, apoi vom purta urmatoarea discuţie:
- Ce am eu in mână?
- Ce fel de revistă este aceasta?
- Ce cuprinde aceasta revistă?
- Textele pe care le vedeţi în revistă se numesc
articole.
|
Conversaţia
explicaţia
|
Revista
Draga mea pentru copii
|
frontal
|
Evaluez capacitatea
elevilor de a răspunde corect la întrebarile adresate pe baza revistei
|
||
4. Anunţarea
temei şi a obiectivelor
|
-Despre articole vom discuta şi noi astăzi.
Ne vom aminti ce este un text nonliterar, ce este un articol, vom citi un
articol şi vom răspunde la intrebări pe baza acestuia, vom rezolva o fişa de
lucru şi la sfârşit vom realiza un articol.
Scriu la tabla
data şi titlul lecţiei iar ei în caiete.
- Deschideţi caietele, notaţi data şi titlul
lecţiei (,,Articolul”).
|
Conversaţia
|
||||||
5. Dirijarea
învăţării
|
O2
03
O4
O5
|
- Copii, haideţi să ne amintim ce este un text
nonliterar? Care este scopul acestuia? Cum se deosebeşte de textul literar?
Ce texte nonliterare mai cunoaşteţi? Ce este articolul?
- Textul
nonliterar este un text informative care transmite cititorilor idei, oferă
informaţii în legatură cu diverse situaţii etc.
- Scopul
acestuia este de a informa, de a convinge, de a amuza.
- Deosebirea
dintre cele doua tipuri de texte este: textul nonliterar prezintă aspecte din
realitate, reale, iar textul literar prezintă acţiuni imaginare.
- Textele
nonliterare cunoscute sunt: afişul, reclama, articolul, reţeta de bucătărie
etc.
- Articolul
este un text nonliterar, pe o anumită temă, însoţit uneori de imagini,
tiparit în ziare sau reviste.
Vor deschide
manualul la pagina 67.
Numesc un
copil care va citi articolul ,, Oamenii lumii”. ANEXA 1
Port cu elevii
o discuţie pe marginea textului:
-Care sunt personajele din acest text?
- La ce văă gândiţi cand auziţi cuvântul ,,popor”?
- Unde locuiesc eschimoşii? Dar indienii şi
pigmeii?
- Cum se numesc casele lor?
- Din ce sunt alcătuite acestea?
- Care este ocupaţia de baza a acestor popoare?
- Indienii ştiu să scrie şi să citească?
- Cum comunică aceştia?
Elevii sunt
împărţiţi în trei grupe şi vor completa Diagrama Venn, de pe fişa de lucru.
|
Conversaţia
Exerciţiul
Conversaţia
exerciţiul
|
Manualul
Fişa de lucru
|
Evaluez
capacitatea elevilor de a defini textul nonliterar
Evaluez
capacitatea elevilor de a defini articolul
Evaluez capacitatea
elevilor de a răspunde corect la întrebarile adresate pe baza articolului
Evaluez
capacitatea elevilor de a completa corect Diagrama Venn de pe fişa de lucru
|
|||
6. Opţinerea
performanţei
|
O6
|
Elevii sunt
împărţiţi în patru echipe. Fiecare echipă
are de realizat câte un articol de 8 – 10 rânduri astfel:
- prima şi a
doua echipă vor realiza cate un articol despre jucaria lor preferată;
- a treia şi a
patra echipa vor realiza câte un articol despre animalul lor preferat.
Ei îşi aleg câte
un lider care prezintă articolul realizat.
La final
fiecare echipa votează articolul care le-a placut cel mai mult, exclusându-l
pe al lor.
Cel mai votat
articol va fi publicat in revista clasei.
|
Explicaţia
Conversaţia
Exerciţiul
|
Pe echipe
|
Evaluez
capacitatea elevilor de a realiza un articol în concordanţă cu tema dată
|
|||
7. Asigurarea
retenţiei şi a transferului
|
-Ce am repetat noi astazi?
- Mai spuneţi o data textele nonliterare pe care
le-am învaţat.
- Ce este articolul?
|
Conversația
|
Frontală
|
|||||
8. Incheierea
activităţii
|
Conversația |
Frontală
|
||||||
ANEXA
1
Oamenii lumii
Între
popoarele lumii există o mulţime de deosebiri, de la culoarea pielii, statură
până la stilul de viaţă, tradiţii şi obieceiuri.
Eschimoşii
sau inuiţii sunt locuitori ai zonei polare. Casele lor erau rotunde, făcute din
blocuri de gheaţă numite iglu- uri şi îi protejează de frigul naprasnic
(-45 ˚ C). Se deplasează în sănii trase
de câini (husky).
Indienii
din America erau împărţiţi în triburi. Locuiau pe tot teritoriul Americii: -
cei din nord trăiau ca eschimoşii;
-cei din păduri cultivau pământul;
-cei din preerii şi zonele de deal vânau
bizoni de la care mâncau carnea şi din piele confecţionau haine frumoase şi
construiau corturi numite tipi.
Nu
ştiau să scrie şi să citească şi comunicau prin semne trase cu vopsea şi prin
semnele de fum.
Pigmeii
trăiesc în pădurile virgine din Africa. Ei sunt cei mai scunzi oameni de pe
planetă. (1,20-1,50m) Sunt vânători curajoşi. Casele pigmeilor sunt mici colibe
construite din ramuri elastice legate unele de altele cu liane. Acoperişul e
făcut din frunze mari de bananier. Paturile sunt simple culcuşuri din ferigi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu